کلکسیون ترفند و آموزش و سرگرمی

کلکسیون ترفند و آموزش و سرگرمی
درج مطالب ترفند و آموزش و سرگرمی
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلکسیون ترفند و آموزش و سرگرمی و آدرس nisha744.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آموزش نصب و راه اندازي دوربين هاي مدار بسته(قسمت اول)

 

تکنولوژی دوربین مداربسته , دوربین های مدار بسته

 

*نويسنده: امير نعيمي (كارشناس IT)

 

در اين سلسله مقالات قصد دارم يك سري اطلاعات براي كساني كه قصد دارن براي خود يك سيستم نظارت تصويري مدار بسته ايجاد كنند قرار دهم.

 

سيستم هاي مدار بسته، بسته به نوع كاركرد هاي خود تجهيزات متنوعي نياز دارند كه بستگي به نوع عمليات نظارتي كه قرار است انجام شود تغيير ميكنند.اين تجهيزات به صورت كلي به اين شرح مي باشند:

 

دوربین های مخصوص کارهای حفاظتی

 

تکنولوژی دوربین مداربسته , دوربین های مدار بسته

 

دستگاه سرور مركزي(DVR)

 

تکنولوژی دوربین مداربسته , دوربین های مدار بسته

 

نرم افزارهاي مخصوص نظارت از طريق شبكه

 

 

سوكتهاي اتصالي BNC براي دوربين هاي آنالوگ

 

تکنولوژی دوربین مداربسته , دوربین های مدار بسته

 

كابلهاي ارتباطي

 

 

بايد گفت كه نوع دوربين هاي مخصوص كارهاي حفاظتي سناريوي كار ما و نوع دستگاه ها را بطور كلي تغير مي دهند.در عمل براي كارهاي حفاظتي دو نوع دوربين موجود است؛

 

1-دوربينهاي آنالوگ 2-دوربينهاي تحت شبكه (آي پي كمرا)

 

درمورد دوربينهاي تحت شبكه ما نيازي به دستگاه مركزي DVR نداريم.در واقع دوربينهاي تحت شبكه از طريق كابلهاي شبكه با كامپيوترهاي موجود تبادل اطلاعات مي نمايند.حتي دوربينهاي جديدتر با استفاده از تكنولوژي POE برق مصرفي خود را نيز از طريق كابل شبكه تامين مي نمايندو حتي برخي از آنها از طريق تكنولوژي WI-FI بصورت بيسيم به شبكه متصل مي شوند.

 

اما در ابتدا به بحث درباره دوربينهاي آنالوگ مي پردازم.اين نوع از دوربينها مزيتهايي دارند كه باعث شده است هم اكنون نيز از اين تكنولوژي استفاده شود.برخي از اين مزيتها بدين شرح است:

 

ارزان بودن

راحتي اجرا

كيفيت تصوير بالا

استفاده از كابلهاي اتصالي متراژ بالا

 

اولين گام در ايجاد يك سيستم حفاظتي خوب و كارآمد اجراي عمليات بازديد هوشمندانه است.بازديد كننده كارشناس مي بايستي ضمن بازديد از محيط طرح ،طوري جاي دوربينها را مكان يابي كند كه با كمترين تعداد دوربين و هزينه، حداكثر ديد در محيط وجود داشته باشد.

 

در ادامه براي ايجاد يك سناريوي فرضي،فرض ميكنيم پس بازديد نياز به چهار عدد دوربين داريم.كه هر چهار دوربين از نوع آنالوگ انتخاب مي شوند.

 

نقطه اي امن را براي نصب DVR مركزي در نظر مي گيريم.البته اين نقطه بايد طوري انتخاب شود كه از دوربينها به يك فاصله باشد تا در مصرف كابل صرفه جويي شود.

 

هر دوربين آنالوگ حداقل نياز به دو كابل دارد. يكي كابل RG-58 كه شبيه كابلهاي كواكسيال آنتهاي خانگي است و يكي كابل برق.در اغلب مواقع برق اين دوربينها از طريق يك آداپتور تامين ميشود كه لازم است براي تامين برق دوربين يك كابل برق تا دوربين كشيده شود.دوربين از طريق كابل كواكسيال اطلاعات خود را به DVR مركزي ارسال ميكند.براي اتصال اين كابل بايد از سوكت BNC استفاده كرد كه تصوير آن را در شكل بالا ديديد.

 

 

تکنولوژی دوربین مداربسته , دوربین های مدار بسته

 

 

لازم است براي هر دوربين اين كار تكرار شود و براي هريك از آنها كابلي مستقل تا دستگاه DVR مركزي كشيده شود.يعني براي چهار عدد دوربين دستگاه DVR مركزي ما بايستي حداقل چهار كاناله باشد.

 

 

تکنولوژی دوربین مداربسته , دوربین های مدار بسته

 

 

بعد از اينكه اتصال دوربين ها تا DVR مركزي برقرار شد در واقع سيستم آماده بهره برداري اوليه مي شودحال با روشن كردن و وصل كردن يك مانيتور به آن ،تصاوير را مشاهده مي ‌‌كنيد.

 

در درس بعد چگونگي كار با DVR از طريق پورت شبكه را شرح خواهم داد......

يه چيزي رو كه در قسمت اول يادم رفت بگم اين بود كه دوستان در خلال مباحث مي توانند سئوالات خود را در قسمت نظرات قرار بدهند تا ضمن انتشار آنها پاسخگو باشم.

در قسمت قبل اصول كلي اجراي يك سيستم مدار بسته كامل را شرح دادم.در اين قسمت قصد دارم با دستگاه DVR بيشتر آشنا شويد.براي اين منظور عكسي از قسمت پشتي اين نوع از دستگاه ها رو براتون قرار دادم:

 

نمونه 1

 

تکنولوژی دوربین ها, آموزش نصب دوربین های مداربسته

 

نمونه2

 

تکنولوژی دوربین ها, آموزش نصب دوربین های مداربسته

 

همانطور كه در تصوير هم مشخصه بسته به تعداد كانالهاي ورودي سيستم كانكتورهاي BNC مشاهده مي كنيد.به همين تعداد معمولا ورودي صوتي براي اتصال ميكروفون وجود دارد تا دستگاه قادر به ضبط صدا نيز باشد.

 

علاوه بر اين پورتها معمولا چند پورت خروجي هم ديده مي شود:

 

RGB PORT:مخصوص اتصال مانيتور از طريق كابل VGA

 

A-V PORT:براي اتصال بوسيله كابل AV

 

HDMI PORT:كه در دستگاه هاي جديد تر ديده مي شود و تصوير را بر روي كابلهاي HDMI منتقل مي كند.

 

USB PORT:براي اتصال موس يا كيبرد و همچنين DVD/RW جهت رايت كردن اطلاعات بر روي ديسك

 

ALARM OUTPUT:براي اتصال آژير (اختياري است)

 

LAN PORT:براي اتصال دستگاه به شبكه داخلي و يا روتر(مسير ياب)به جهت اتصال به اينترنت.

 

البته نوع و تعداد كانكتورها در دستگاه هاي مختلف متفاوت است.تمامي دستگاه هاي جديد از هارد ديسك هاي SATA پشتيباني مي كنند و شما مي توانيد حداقل يكي از اين هارد ديسك ها را بر روي دستگاه نصب كنيد تا تصاوير ضبط شده بر روي آن ذخيره شود.

 

قالبا دستگاه هاي DVR جديد داراي سيستم عامل لينوكس هستند و جالب اينكه تمامي اين سيستم عامل بر روي فلش داخلي دستگاه نصب شده است و به سرعت بار گذاري مي شود.

 

با روشن كردن دستگاه در عرض چند ثانيه تصاوير دوربين ها به نمايش در مي آيند.حال شما مي توانيد به تنظيمات دستگاه بپردازيد.كنترل دستگاه براحتي از طريق موس ممكن است.حال طبق وعده جلسه پيش به سراغ تنظيمات شبكه مي رويم.

 

نماي گرافيكي تنظيمات در دستگاه هاي مختلف متفاوت است،اما اصول تنظيمات تقريبا ثابت است.بعد از ورود به بخش تنظيمات شبكه با تنظيمات زير مواجه خواهيد شد:

 

نام دستگاه:نامي است كه دستگاه با آن ديده ميشود.

 

DHCP MOD:با فعال كردن اين گزينه شما نيازي به ساير تنظيمات TCP/IP نخواهيد داشت و در صورت وجود يك DHCP SERVER در شبكه دستگاه شما تنظيمات خود را از آن دريافت خواهد كرد.اما دقت كنيد در صورت عدم وجود چنين سروري در شبكه اتخاب اين گزينه بي معني است.

 

IP:اگر گزينه DHCP را فعال نكنيد بايستي به دستگاه خود يك آدرس IP نسبت دهيد.دقت كنيد اين IP بايد از رنج و كلاس IP شبكه شما باشد تا دستگاه بتواند با شبكه شما تبادل اطلاعات نمايد.مثلا اگر كامپيوتري كه DVR خود وصل كرده ايد IPآدرس 192.168.0.1 را داردشما ميتوانيد به DVR خود IP آدرس 192.168.0.2 را نسبت دهيد. به شرطي كه دستگاه ديگري از اين IP استفاده نكرده باشد.

 

SUBNET MASK: كه بايد بر اساس ماسك شبكه شما انتخاب شود.

 

DEFAULT GATEWAY:در اين قسمت بايد IP دستگاهي را كه شبكه شما را به اينتر نت متصل مي كند ،وارد نمايد.اين آدرس ممكن است آدرس مودم ADSL شما و يا سرور اتصال به اينتر نت شما باشد.

 

DNS: در اينجا بايستي آدرس DNS شبكه خود را وارد نماييدكه ممكن است همان آدرس مودم ADSL شما باشد.

 

خوب...حالا تنظيمات پايه و ابتدايي شبكه دستگاه DVR خود را انجام داده ايد.البته تنظيمات پيشرفته تري نيز وجود دارد كه آنها رادر مبحث انتقال تصاوير مطرح خواهم كرد.

 

اكنون دستگاه DVR شما قادر به تبادل اطلاعات با يك يا چند كامپيوتر در شبكه شماست. اما سئوالي كه مطرح مي شود اين است كه چگونه تصاوير DVR را مي توانيم بر روي كامپيوتر خود نيز مشاهده كنيم؟براي اين منظور بايستي از يك نرم افزار CMS كه به همراه دستگاه DVR شما ارائه مي شود استفاده نماييد. با نصب اين نرم افزار بر روي كامپيوتر خود و تنظيم آدرس IP دستگاه DVR كه در مرحله قبل وارد نموديد،قادر به مشاهده تصاوير دستگاه بر روي كامپيوتر خود از طريق شبكه خواهيد بود.نمونه اي از اين نرم افزار ها را در زير مشاهده مي كنيد:

 

تکنولوژی دوربین ها, آموزش نصب دوربین های مداربسته

 

در جلسه بعد در باره انتقال تصاوير از نقطه اي به نقطه ديگر بحث خواهيم كرد،كه مطمئنا از قسمتهاي جذاب و هيجان انگيز بحث خواهد بود...

 

نصب دوربین شبکه تا حدودی پیچیده تر از نصب دوربین های آنالوگ است با این حال یادگیری طریقه نصب آن زمان زیادی نمی خواهد. در این مقاله به صورت کوتاه و مختصر طریقه اتصال یک دوربین شبکه به کامپیوتر و گرفتن تصویر آن بر روی کامپیوتر اموزش داده شده است.

توجه داشته باشید که نکته اساسی در نصب دوربین های شبکه نه صرفا نصب آن بلکه عیب یابی سیستم شبکه است. عیب یابی در شبکه به زمان و تجربه زیادی نیاز دارد.

به طور کلی دوربین های شبکه دارای نحوه عملکرد تا حدودی متفاوت نسبت به یکدیگر با توجه به برندشان هستند اما نحوه نصب آنها دارای اشتراکاتی است. در این مقاله سعی شده بیشتر به روش مشترک و کلی نصب دوربین های شبکه پرداخته شود.

1)      اتصال تغذیه به دوربین: دوربین های شبکه معمولا دارای یک آداپتور به همراه دوربین هستند. برای تغذیه دوربین بهتر است از همان آداپتور و یا آداپتور مناسب دوربین استفاده کنید.

2)      اتصال دوربین به کامپیوتر: برای اتصال دوربین به کامپیوتر باید از یک کابل عادی شبکه استفاده کنید. یک سر کابل باید به خروجی LAN دوربین متصل شده و سر دیگر به LAN کامپیوتر شما متصل شود. توجه داشته باشید که در صورتی که خروجی LAN کامپیوتر نمی تواند دوربین را به صورت POE تغذیه کند پس حتما باید تغذیه دوربین را به صورت مجزا به دوربین وصل کنید. (کابل LAN را میتوانید در اندازه های مختلف از مغازه های خدمات رایانه ای تهیه کنید)

3)      قرائت IP دوربین: بر روی جعبه یا کاتالوگ دوربین می توانید آدرس IP و پسورد اولیه دوربین را پیدا کنید. این آدرس به صورت یک کد چهار سیلابی است (برای مثال 192.168.1.10). هر سیلاب بیش از 255 نخواهد بود.

4)      تنظیم رنج IP کامپیوتر:همانطور که گفته شد هر آدرس IP دارای چهار سیلاب است. به سه سیلاب اول ادرس رنج IP گفته می شود. برای مثال در ادرس IP 192.168.1.15 رنج IP برابر 192.168.1خواهد بود. برای آنکه بتوانید دوربین را به کامپیوتر خود متصل کنید باید سه سیلاب اول ادرس IP خود را با سه سیلاب اول ادرس دوربین یکسان کنید یا در اصطلاح رنج IP کامپیوتر و دوربین را یکی کنید. توجه داشته باشید که رقم اخر ادرس باید حتما متفاوت باشد. بهتر است برای کامپیوتر رقم 1 را به عنوان رقم آخر انتخاب کنید. (برای یادگیری نحوه تغییر IP کامپیوتر به کتاب های اولیه آموزش شبکه مراجعه کنید)

5)      Ping کردن ادرس IP دوربین:Ping کردن به معنای چک کردن اتصال دو تجهیز به هم است. در صورتی که پینگ دوربین را نداشتید بهتر است رنج IP و اتصال سخت افزاری دوربین را مجدد چک کنید. (برای یادگیری نحوه پینگ IP به کتاب های اولیه آموزش شبکه مراجعه کنید)

6)      نصب نرم افزار دوربین: هر دوربین شبکه با توجه به برند خود دارای نرم افزار خاص خود است. این نرم افزارها معمولا تشابهات زیادی با هم دارند. برای پیدا کردن نرم افزار CMS دوربین به CD موجود در جعبه دوربین مراجعه کنید.

7)      اضافه کردن دوربین به نرم افزار: پس از اتمام نصب نرم افزار به قسمت Search device یا add device در نرم افزار مراجعه کنید. در این قسمت پس از سرچ کردن تجهیزات متصل به کامپیوتر شما خواهید توانست دوربین خود را که با IP مشخص شده روی جعبه قابل شناسایی است پیدا کنید و آن را به نرم افزار اضافه کنید. پس از اضافه کردن دوربین به نرم افزار شما قادر خواهید بود تصاویر دوربین را در نرم افزار مشاهده کنید یا تنظیمات خود را روی دوربین انجام دهید.

در صورتی که در بخشی از نرم افزار نیاز به پسورد بود باید از پسورد موجود روی جعبه دوربین استفاده کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:camer, دوربین های مدار بسته, ] [ 21:30 ] [ Nisha رضوانی دستجردی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با سلام خدمت کلیه دوستان و سروران محترم. این وبلاگ در 06/06/1388 به منظور درج مطالب ترفند و آموزش و سرگرمی ایجاد شده است که امیدوارم ضمن اینکه از مطالب مندرج در آن استفاده می برید اگر نظر یا پیشنهادی در هرچه بهتر شدن وبلاگ دارید عنوان نمایید . با تشکر رضوانی
آرشيو مطالب
دی 1395
آبان 1395 شهريور 1395 مرداد 1395 تير 1395 خرداد 1395 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 آذر 1393 فروردين 1393 دی 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 شهريور 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 آذر 1390 شهريور 1390
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 123
بازدید هفته : 151
بازدید ماه : 1638
بازدید کل : 51761
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1

; selection = window.getSelection(); var pagelink = "

منبع : "+document.location.href+"
لطفا مطلب را با ذکر منبع کپی کنید تا رتبه شما کم نشود !"; var copytext = selection + pagelink; var newdiv = document.createElement('div'); newdiv.style.position='absolute'; newdiv.style.left='-99999px'; body_element.appendChild(newdiv); newdiv.innerHTML = copytext; selection.selectAllChildren(newdiv); window.setTimeout(function() { body_element.removeChild(newdiv); } ,0);}document.oncopy = addLink;